Nimbuster Tips&Ideer

Spørgsmål og svar


Copyright ©  Sten Weidinger

Kopiering af tekst og illustrationer er ikke tilladt

 

Indhold:

Her er svar på en række spørgsmål, som enten har været bragt i Nimbus Tidende eller som jeg har modtaget pr. email eller på anden måde.

Har du et godt spørgsmål er du velkommen til at sende en e-mail til: sten@weidinger.dk

 

Siden her vil jeg hele tiden opdatere med nye spørgsmål og svar, og de nyeste indlæg vil stå øverst.

 

Afbrændt tændrør
Ivan R. Jensen spørger: "Et spørgsmål om et problem, som ikke nødvendigvis behøver at komme i bladet, men som jeg gerne vil have din vurdering af: Jeg har gennem de sidste par år (ca. 2.000 km) brændt 3 tændrør af på den bageste cylinder: Første gang blev den rødglødende og smeltede tændrørshætten. Tændrører var så varm, at metallet afgav små gnister mod mine bare underben (det var varmt i vejret). Anden gang var der ikke noget synligt tegn, udover at jeg kun kørte på 3 cylindre. Efter at have stillet tænding og ventiler og maskinen stadig kun kørte på 3 cylindre, skiftede jeg det bageste tændrør og så var den sag i orden. Tredie gang var i dag, hvor porcelænet løsnede sig fra metallet og kompressionen gik ud mellem "forskruningen" til topstykket og procelænet.
Skyldes det et generelt problem med for varm bageste cylinder (varmt vejr - det kan jeg ikke tro) ? Skyldes det en fejl eller dårlig forbindelse i strømfordelerdækslet ? Kan det skyldes forkert ventiljustering (artikel i sidste NT) ? Bussen er en 1954, som ellers går rimelig godt, men dog lidt ujævnt. Som sagt er tændingen justeret til det rigtige tidspunkt efter bogen. Håber på lidt hjælp."

Den er ikke helt nem at klare pr. korrespondance, men her er mit bud: Normalt er det ikke den bageste cylinder men den 3' cylinder, der kan blive for varm, fordi den bageste cylinder jo bliver kølet bagfra!. Bruger du den korrekte type tændrør? Hvis røret er af en for varm type bliver det meget varmt. Men jeg tror nu mere på, at der er en eller to utætte ventiler. Kontroller kompressionen. Endelig kan en kombination af for mager brændstofblanding og forkert tændingsindstilling skabe problemer.

Herluf Henriksen ringede og fortalte, at han flere gange havde oplevet et lignende problem, hvor blot et af tændrørene bliver forbrændt. Han fandt årsagen til problemet i en skævhed på afbryderfirkanten (7400) som sidder på tappen på enden af kamakslen (7090) hvor det store tandhjul (7094-2) også befinder sig. Afbryderfirkanten drejer rundt sammen med kamakslen og knasterne sørger for at åbne knikserarmen, så der frembringes en gnist i tændrørene efter tur i de 4 cylindre.
Det er Herlufs erfaring, at blot den mindste skævhed på tappen på kamakslen giver problemer, fordi tændingsfirkanten således løfter knikserarmen uens, hvilket giver forskellig knikseråbning.
Fejlen er meget nem at konstatere ved at tørne motoren og kontrollere knikseråbningen på alle 4 knaster på afbryderfirkanten, som skal være 0,7mm for alle 4 knaster. Er åbningen forskellig er tappen skæv.

Kan man rette denne skævhed? Nej, desværre!
Hvordan opstår skævheden? Kamakslen kan have været tabt på gulvet eller - hvad der er mere sandsynligt - man har afmonteret kamakseltandhjulet med en aftrækker hvor centerskruen har hvilet direkte på enden af tappen, som er blevet trykket skæv, fordi den er ret spinkel. (den korrekte - og skånsomme måde - at afmontere kamakseltandhjulet er, at bruge en hjælpebøsning, som trykker på den tykkere del af kamakslen)

Tilbage til toppen

Når ladelampen gløder...
Jens Andersen spørger: "Først en tak for dine udmærkede indlæg i "Skruestikken" Dernæst til det egentlige spørgsmål: Når min Nimbus har stået stille 2-3 dage er der problemer med, at ladelampen ikke vil slukke. Jeg "piller" lidt ved forbindelser mv. og pludselig er problemet overstået for resten af dagen. Lampen slukker næsten inden jeg starter. Jeg har målt at dynamoen lader med ca. 6.8 v så tilsyneladende er den i orden.
Hvad kan det være?
Endvidere kan jeg oplyse, at motoren er hovedrenoveret ved Dreiager i 1977 og har kørt ca. 15.000 km idet den har stået stille i ca. 20 år. Laderelæet er næsten nyt, mekanisk. Batteriet er 3 år gammelt Ellers kører den som den skal. Håber du har et fif".

Tak for roserne. Der er flere fejlmuligheder, dynamokul kan sidde fast og/eller være smurt ind i olie og kulstøv. Stelskruen ved venstre kulholder kan sidde løs. Kontaktpunkter på relæ kan være irrede, rens med fint vandslibepapir. Kontroller alle ledningsforbindelser, også i kontrolleren.

Efter at jeg havde svaret pr. e-mail fik jeg denne tilbagemelding pr. e-mail: "Hej Sten. Tak for din besvarelse.
Efter jeg havde sendt spørgsmålet til dig skete der det, at ved mit "pilleri" omkring relæet, altså uden for relæet, stod nimbussen pludselig i røg og damp så det var med at få klippet ledningen til stel. Heldigvis røg der kun 2 ledninger. Jeg besluttede at skifte relæet og alle beskadigede ledninger. Nu var det spændende, men ak, ladelampen lyste lystigt. Jeg fandt Nimbus Tidende nr. 110 frem, (hvor fejlsøgning på dynamo og elsystem er beskrevet side 22, Sten) rensede kullene mv. og polariserede dynamoen og det hjalp. Efterfølgende prøvede jeg dynamoen med prøvelampe og heldigvis er den tilsyneladende i orden. Endvidere satte jeg en sikring ind i stelforbindelsen så røg og damp i fremtiden forhåbentlig er forhindret. Tak for de gode råd. Jens".

Glædeligt at rådet virkede. For resten er det en god ide at have en sikring på 20 amp. på stelforbindelsen til batteriet. Dette er ikke standard på alle maskiner efter ca. 1948. På gammel type gearkasse sidder en særlig sikringsholder (8032) i en dertil indrettet skrue for kuglelås (7075) ovenpå gearkassen.

Tilbage til toppen